joi, 15 noiembrie 2018

PLEONASMUL

PLEONASMUL nu este întotdeauna o greșeală de exprimare!

Valoarea stilistică de PLEONASM (când propozițiile includ cuvinte cu înțeles asemănător, pentru exprimarea mai energică sau mai convingătoare a unei idei, a unei imagini) are următoarele specii:

1. Pleonasm poetic (licență poetică): 
„Eu ți-s frate, tu mi-ești frate, / În noi doi un suflet bate!” – Vasile Alecsandri
„Cobori în jos, Luceafăr blând, / Alunecând pe-o rază.” – Mihai Eminescu 
„O șterg de-acasă frumușel / Grivei cu mine, eu cu el.” – Șt. O. Iosif

2. Pleonasm vicios, caracteristic semidocților: 

„Este chiar el însuși în persoană.” – I. L. Caragiale

3. Pleonasm gramaticalizat: 

L-am văzut cu ochii mei.
L-am auzit cu urechile mele!

4. Pleonasm-greșeală: 

Avansați înainte!
Întoarceți-vă înapoi!

(Sursa: Gh. Constantinescu-Dobridor, Sintaxa limbii române, EDITURA ȘTIINȚIFICĂ, București, 1994.)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu